mazhabi دنیای مطالب |
|||
سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:35 :: نويسنده : انسان
هیچ ذکری، بالاتر از «ذکر عملی» نیست؛ هیچ ذکر عملی، بالاتر از « ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات نیست. »
منبع: ازها سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:32 :: نويسنده : انسان
کوچک و بزرگ باید بدانیم: راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛ و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیات و عملیات.
منبع: ازها جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:12 :: نويسنده : انسان
در بحارج ۸۹ از حضرتصادق(ع) روایت نموده: هر کس پیش از ظهر روز جمعه دو رکعت نماز بکند در هر رکعت یک مرتبه سوره(حمد) و شصتمرتبه سوره (قُل هُوَ اللّه) را بخواند و در سجودش بگوید( بعد از ذکر سجود):
سَجَدَ لَکَ سَوادی وَ خیَالی وَ آمَنَ بِکَ فُؤادی وَ أبُوءُ إلَیْکَ وَ أعْتَرِفُ لَکَ بِالذِّنْبِ الْعَظیم عَمِلْتُ سُوءً وَ ظَلَمْتُ نَفْسی فَاغْفِرلی ذُنُوبی فَإنِّهُ لا یَغْفِرُ الذِّنُوبَ إلاّ أنْتَ أعوذُ بِعَفْوکَ مِنْ عُقُوبِتَکَ وَ أعوذُ بِرِضاکَ مِنْ سَخَطِکَ وَ أعوذُ بِکَ مِنْکَ لا أبْلُغُ مِدْحَتَکَ وَلا اُحْصی نِعْمَتَکَ وَلا الثّناءَ وَ عَلَیْکَ أنْتَ کَما أثْنَیْتَ عَلی نَفْسِکَ وَعَمِلْتُ سُوءً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْلی ذُنُوبی إنِّهُ لا یَغْفِرَ الذِّنُوبَ إلاّ أنْتَ.
پس کسی که این کار را بکند ثواب آن را دارد که چهلمرتبه قرآن را قرائت نموده.
جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:5 :: نويسنده : انسان
قرائت قرآن يكى از واجبات است و بايد قرآن را خواند. ما هم مىخوانيم، ولى چرا حال ما كه قرآن مىخوانيم با آن كسى كه نمىخواند فرقى نمىكند؟ من كه قرآن مىخوانم در امتحانات خود موفق مىشوم و آن هم كه قرآن نمىخواند، در امتحانات خود موفق مىشود، پس چه فايدهاى دارد؟
هر چه از قرآن ميسّر مىشود بخوانيد.
جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:2 :: نويسنده : انسان
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هيچ يك از مردم نمى خوابد مگر اينكه فرشته اى بر او نگهبان است و هر شب دو بار او را از خواب بيدار مى كند و مى گويد: اى بنده خدا! برخيز براى ياد خدا (و مناجات و نماز شب ) او ثناى فرشته اى كه او را بيدار مى كرد مى شنيد.
جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:0 :: نويسنده : انسان
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :كُلُوا الثّومَ وَتَداوَوا بِهِ فَإِنَّ فيهِ شِفاءً مِن سَبعينَ داءً؛ مكارم الاخلاق، ص 182 امام رضا عليه السلام :
امام صادق عليه السلام :نِعمَ الطَّعامُ الزَّيتُ يُطَيِّبُ النَّكهَةَ وَيَذهَبُ بِالبَلغَمِ وَيُصفِى اللَّونَ وَيَشَدُّ العَصَبَ وَيَذهَبُ بِالوَصَبِ وَيُطفِى ءُ الغَضَبَ؛ مكارم الاخلاق، ص 190 امام صادق عليه السلام :لَو يَعلَمُ النّاسُ ما فِى التُّفّاحِ، ماداوَوا مَرضاهُم إِلاّ بِهِ، أَلا وَإِنَّهُ أَسرَعُ شَىْ ءٍ مَنفَعَةً لِلفُؤادِ خاصَّةً وَإِنَّهُ نَضوحَةٌ؛ طب الأئمه، ص 135 پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:29 :: نويسنده : انسان
امام صادق عليه السلام :
پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:28 :: نويسنده : انسان
امام على عليه السلام :اَلبِشرُ أَوَّلُ البِرِّ؛ گشاده رويى، سرآغاز نيكى است. غررالحكم، ج1، ص79، ح295 سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:اندیشه و تفکر در قرآن, :: 13:16 :: نويسنده : adel
اندیشه و تفکر در قرآن
در وجود انسان هیچ موهبتى به اندازه موهبت عقل و نیروى فکر، ارزش حیاتى و انسانى ندارد. نقشى که تعقل در زندگى انسان و در سعادت و تکامل و موفقیت وى در برابر مشکلات بنیادین دارد، قابل مقایسه با هیچ نیروى دیگرى نیست. اصولا قواى خدادادى و موهبت هاى انسان نیز، هنگامى براى او سودمند است که تحت رهبرى و کنترل کامل باشد و مواهب اکتسابى نیز تنها از طریق اعمال نیروى عقل و فکر براى انسان قابل تحصیل مى باشد. برخوردارى انسان از موهبت ایمان و معرفت و دانش گرفته تا موهبت هاى زودگذر مادى دیگر، همه و همه، در سایه تعقل و تفکر بوده، هر نوع تکامل و ترقّى معنوى و مادّى انسان، مرهون بکارگیرى این نیرو و موهبت بزرگ و مقدس است. چه موهبتى باارزش تر و مقدس تر از این نیرو، که وقتى انسان متحیّر، براى دفع تحیّر خویش بدان تمسک مى جوید، او را به راه صلاح و مستقیم رهنمون شده، باعث مى شود که او هدایت را از ضلالت و سعادت را از فساد و تباهى و ناکامى تشخیص دهد؟ ادامه مطلب ... سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:اهمیت تفكر و تعقل در قرآن كریم, :: 13:14 :: نويسنده : adel
جایگاه تفکر در قرآنقبل از اینکه ما نقش تفکر را در بدست آوردن معانی و مفاهیم قرآنی را بررسی کنیم بهتر است ابتدا ببینیم قرآن، نسبت به عقل بشری چه نگاهی دارد، آیا اندیشه بشری را در مقابل خداوند متعال، مردود میداند یا بر عکس آن را وسیلهای برای رسیدن به خداوند؟ ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:اهمیت تفكر و تعقل در قرآن كریم, :: 22:22 :: نويسنده : adel
اهمیت تفكر و تعقل در قرآن كریم
یكی از اصولی كه دین اسلام به پیروان خویش بسیار تأكید كرده است، اندیشه و تفكر در آفرینش و نیز در زندگی روزمره آنان است.در قرآن كریم آیات متعددی وجود دارد كه انسان ها را به اندیشه و تعقل فراخوانده است. همچنین در احادیث ائمه اطهار(ع) نیز دعوت به تفكر و تعقل فراوان است.
ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:تحریف در قرآن مجید, :: 22:22 :: نويسنده : adel
تحریف در قرآن مجید
-=یکی از مسائل مهمی که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است مسئله تحریف قرآن میباشد که پیوسته در حوزه قرآنی، ذهن هر مسلمانی بویژه دانشمندان این علم را به خود مشغول داشته، البته هر چند که همه آنها اعم از مسلمانان عادی و یا دانشمندانشان با نظر به دلایل عقلی و گواهی تاریخ، یقین و اعتقاد بر عدم تحریف قرآن را دارند و معتقدند که این قرآنی که امروز در دست دارند عین همان قرآنی است که دیروز بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شده و چیزی از آن کم و زیاد نگردیده، اما در این میان عدهای از افراد کوته بین و ظاهر نگر و عدهای نیز بر اساس دشمنیشان به اسلام و قرآن، میگویند همانطور که کتابهای پیشین تحریف شده است این کتاب نیز تحریف شده و در این میان به ظواهر برخی از احادیث و روایتها نیز اشاره میکنند.=- در این نوشتار به بررسی مساله تحریف و دلایل طرفداران تحریف پرداخته، و با نقدهای اصولی، اشتباه بودن نظریاتشان را یادآور گردیده و به اثبات عقلی و روایتی عدم تحریف قرآن میپردازیم لازم است قبل از هر چیز خود کلمه تحریف اشاره کنیم که به شرح زیر است. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:زبان در قرآن, :: 22:22 :: نويسنده : adel
اش به جایی برسیم که زبانمان باعث بدست آوردن دل دیگران شود نه اینکه با زخم زبان، باعث رنجش دیگران شویم. زبان وسیله بیان تفکر زبان یکى از مهم ترین ابزارهاى ارتباطى میان ما و جهان پیرامون مان است که براى برداشتى اصولى و درست ازمناسباتمان به آن نیازمندیم. چنین ارتباطى ، خود، مى تواند یکى از مهم ترین کارکردهاى زبان قلمداد شود. ما به وسیله زبانمان است که مى توانیم فرهنگمان را به جهان عرضه کرده وحتى ازآن دفاع نماییم. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:دو بال برای فهم باطن قرآن , :: 22:22 :: نويسنده : adel
دو بال برای فهم باطن قرآن
برای تفسیر قرآن در مرحلهی ظاهر دو بال نیرومند لازم است: یكی«برهان عقلی»، یعنی علم حصولی كه شرط مهمّ مخاطب وحی قرار گفتن و تدبّر تام در آن است و دیگری سنت معصومین(ع) كه ناظر به مطالب تفسیری ظاهر قرآن است. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:قرآن و عرفان و برهان از هم جدائى ندارند, :: 22:22 :: نويسنده : adel
قرآن و عرفان و برهان از هم جدائى ندارند
مفاد این سخن نه این است که نظر عقلى باطل و کسب علوم عقلى ناصواب و برهان ناتمام است ؛ چه اینکه خود قرآن کریم ، که مهمترین منطق وحى است ، فهم حقایقش را گاهى اضافه به دانشمندان فرمود، و گاهى به خردمندان ، و گاهى به اندیشمندان ، و گاهى به صاحبدلان و نظایر آنان و فرمود: ویرى الذین اوتوا العلم الذى انزل الیک من ربک هو الحق . و فرمود: انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون . و فرمود: کذلک نفصل الایات لقوم یتفکرون . و فرمود: افلا یتدبرون القرآن ام على قلوب اققالها . و آیات بسیار دیگر از قبیل هر یک اینها. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:قرآن كریم در مورد تثلیث, :: 22:20 :: نويسنده : adel
قرآن كریم در مورد تثلیث عقیده ما مسلمانها و نص قرآن کریم این است که عیسی مردم را به یگانه پرستی و خداپرستی دعوت کرده و خودش را فقط بنده خدا معرفی کرده است. در این بحثی نیست، صحبت در این است که این کلمه " ابن الله " که اینها می گویند، چه می گویند؟ وقتی که ما به معتقدین به " ابن الله " مراجعه می کنیم می بینیم این مطلبی را که شما می گویید نمی گویند. شما هنوز هم در تعبیرات مسیحیها می بینید می گویند " خدای ما مسیح ". پدر و پسر و روح القدس را در عین اینکه سه چیز می دانند یکی هم می دانند: خدای ما به آسمان رفت و خدای ما از آسمان خواهد آمد، خدای ما مسیح. قرآن که در آن زمان با این صراحت این را نفی کرد، خود مسیحیهای آنوقت نگفتند ما که واقعا به چنین مطلبی معتقد نیستیم، خودشان از خودشان دفاع نکردند چون واقعا به چنین چیزی معتقد بودند. نگفتند ما این تعبیر را که می گوییم مجاز را می گوییم، ما که نمی گوییم واقعا این پسر خداست. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:نکوهش دروغ در قرآن کریم , :: 13:58 :: نويسنده : adel
نکوهش دروغ در قرآن کریم
دروغگو ایمان نداردقرآن مجید دروغگویان را مؤمن نمى داند و آنان را در ردیف كفار و منكران آیات الهى قرار مى دهد و مى فرماید: انما یفترى الكذب الذین لا یؤمنون بایات الله و اولئك هم الكاذبون: تنها كسانى مطالب دروغ را به خدا مى بندند كه ایمان به آیات خدا ندارند و دروغگویان واقعى آنها هستند(نحل ـ 105). ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:زشتى دروغ از دیدگاه قرآن و اسلام , :: 13:56 :: نويسنده : adel
برگزیده تفسیر نمونه جلد دوم «آیة اللّه مكارم شیرازى » تفسیر سوره نحل [16] زشتى دروغ از دیدگاه قرآن و اسلام آیـه فوق از آیات تكان دهنده اى است كه در زمینه زشتى دروغ سخن مى گویدو دروغگویان را در سر حد كافران و منكران آیات الهى قرار مى دهد. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:گروه هایى که مورد لعن قرآن کریم واقع شده اند, :: 13:55 :: نويسنده : adel
گروه هایى که مورد لعن قرآن کریم واقع شده اند
قرآن کریم کتاب هدایت، سازندگى و هم زیستى است و در تمام مسایل مورد نیاز بشر اصول و قواعدى را بیان فرموده است، یکى از دستورات قرآن، تبیین رفتار و کردار بشر و ارتباط انسان ها با یکدیگر است. دستورات اخلاقى اسلام و قرآن در جهت هدایت بشر از یک نگاه عقلى و منطقى برخوردار است، چنان که عقل خوبى و زشتى هر چه را درک نماید شرع نیز براى تأکید بر آن و ارشاد مردم دستور خاصى را بیان مى فرماید. به عبارت دیگر هم چنان که زشتى ظلم، دروغ و تهمت داراى استدلال عقلى است.
ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:دروغ و دروغگویی از نگاه قرآن, :: 13:53 :: نويسنده : adel
معنی دروغ دروغ در حوزه رذایل اخلاقی و نابهنجاری اجتماعی به معنای سخن ناراست، خلاف حقیقت و یا واقعیت و گفتاری ناحق است. ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:شرایط قسم خوردن, :: 13:50 :: نويسنده : adel
شرایط قسم خوردن: اوّل: كسى كه قسم مى خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر مىخواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بالغ شدن سفیه نباشد و حاكم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نكرده باشد) و از روى قصد و اختیار قسم بخورد، پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست و كسى كه مجبورش كردهاند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانى بودن بى قصد قسم بخورد... ادامه مطلب ... شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:30 :: نويسنده : انسان
علی بن محمد نوفلی می گوید:
از یکی از معصومین علیهم السلام شنیدم که فرمود: «همانا بنده ای در شب از خواب بلند می شود از شدت خواب و چُرت به راست و چپ می افتد و سرش روی سینه اش می افتد (اما با این حال مشغول نماز شب می شود) خداوند به ملائکه اش دستور می دهد درهای آسمان را باز کنند، سپس به ملائکه اش می فرماید: به این بنده من نگاه کنید که برای تقرب و نزدیکی به من به چه حالی افتاده، با اینکه من این نماز را بر او واجب نکرده ام، اما او به امید سه خصلت با این حال مشغول نماز شب است: 1. به خاطر گناهی که من او را بیامرزم. 2. به خاطر توبه ای که با او تجدید کنم و توبه اش را قبول کنم. 3. رزق و روزی اش را زیاد نمایم.
ای ملائکه من! شما را شاهد و گواه می گیرم که من همه این خصلت ها را برای او جمع کردم»
جمعه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:5 :: نويسنده : انسان
اگر حتى خداوند، بندگانش را،از نافرمانى كردن و گناه ورزيدن نترسانيده بود، باز هم واجب بود كه انسان ، مرتكب هيچ گناهى نشود، تا به اين وسيله ، در برابر نعمتهاى او سپاسگزارى كرده باشد . شرح : كسيكه گناه ميكند و فرمان خداوند را به جاى نمى آورد، در حقيقت ، نعمت هايى را كه خداوند به او داده است ، تباه ميكند. زيرا چنين كسى ، براى آن كه بتواند گناهى را مرتكب شود، ناچار بايد تمام نيروهائى را كه در وجودش هست ، به كار ببرد . در حاليكه خداوند، اين نيروها را، براى گناه و نافرمانى كردن به او نداده است . خداوند، اين نيروها را، براى گناه و نافرمانى كردن به او نداده است . فرزند عزيز، كسى را در نظر بگير، كه مى خواهد، بر خلاف فرمان خداوند، مرتكب گناه شود، و بطور مثال ، دست به دزدى بزند : ادامه مطلب ... جمعه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:4 :: نويسنده : انسان
تندخوئى يك نوع ديوانگى است ، زيرا تندخو پشيمان ميشود، و اگر پشيمان نشود، ديوانگى اش پابرجا و پايدار شده است . شرح : شخصى تندخو، نميتواند بر اعصاب خود مسلط باشد، و اعمال و رفتار خود را مهار كند. در نتيجه ، هنگام خشم و تند خوئى ، دست به كارهائى عقل سالم انجام آن را نمى پذيرد: زبان به بى ادبى و فحاشى مى گشايد، دست به شكستن و پاره كردن و دور ريختن چيزهاى مختلف مى زند. با ديگران نزاع و كتك كارى ميكند و باعث زخم و جراحت خود يا ديگران مى شود چه بسا ديده شده كه خشم و تند خوئى يك نفر. باعث نزاع دسته جمعى خانواده و دوستانش شده ، و سرانجام در ميان آنها جنايت و فاجعه ئى رخ داده . يا زيان و خسارت جبران ناپذير ديگرى پيش آمده است . وقتى شخص تندخو، در حالت خشم به سر مى برد و باعث ايجاد چنين مشكلات و مصيبتهائى ميشود، حالت او شبيه نوعى ديوانگى است . زيرا او هم ، در آن لحظات ، مانند ديوانگان ، بر اعصاب خود تسلط ندارد و متوجه نيست كه مرتكب چه كارهائى ميشود . البته شخص تندخو، پس از فرونشستن خشم ، از كارهايى كه انجام داده پشيمان ميشود و همين پشيمانى ، نشان ميدهد كه وى ، سر عقل آمده و متوجه زشتى آن كارهاى ديوانه وار خود شده است . يعنى خود او هم متوجه مى شود كه در آن لحظات خشم ، نوعى ديوانگى زود گذر گريبانش را گرفته و سپس رهايش كرده است . اما اگر كسى باشد كه پس از فرونشستن خشم نيز، از انجام آن كارهاى زشت پشيمان نشود، معلوم ميشود كه آن حالت ديوانگيش زودگذر و موقتى نيست ، بلكه ديوانگى براى هميشه ، در وجود او، باقى و پاورجا مانده است . جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:3 :: نويسنده : انسان
اگر بردبار نيستى ، خود را وادار به بردبارى كن ، زيرا كسى كه خودرا به گروهى شبيه كند، به زودى از آنان مى شود . امام علی علیه السلام شرح : كسانى هستند كه برخى از صفات خوب انسانى ، بطور طبيعى ، در آنها وجود ندارد، مثلا در طبيعت آنها، از آغاز، صفت حلم و بردبارى وجود نداشته است ، و همواره در برابر كوچكترين ناملايمى ، آرامش خود را از كف داده ، و دست به كارهايى زده اند كه باعث ايجاد مشكلات و ناراحتيها فراوانى شده است . بهترين راهى كه براى اينگونه افراد وجود دارد، آن است كه با اراده و تمرين ، خود را به آن صفت عادت دهند، تا رفته رفته ، بر اثر عادت ، آن صفت خوب جزو وجود آنها شود . امام عليه السلام ، به عنوان نمونه ، صفت بردبارى را مطرح ساخته و در باره آن فرموده است : اگر خصلت حلم و بردبارى ، در طبيعت شما وجود ندارد، دليل بر آن نيست كه هرگز نميتوانيد حليم و بردبارى شويد. كافى است كه براى مدتى ، خود را به بردبارى وادار سازيد يعنى در برابر مسائلى كه آرامش شما را بر هم مى زند، سعى كنيد رفتارتان شبيه كسى باشد كه بطور طبيعى بردبار است و در برابر چنان مسئله يى ، آرامش خود را با بردبارى حفظ مى كند . وقتى مدتى به اين كار ادامه داديد و رفتارى شبيه رفتار اشخاص بردبار در پيش گرفتيد، رفته رفته عادت مى كنيد كه هر وقت با چنان مسائلى روبرو شديد، همان رفتار را از خود نشان دهيد . به اين ترتيب ، صفاتى كه در طبيعت شما وجود ندارد، بر اثر تمرين به صورت يك عادت در شما ايجاد مى شود. بطوريكه يك كسى نمى تواند تشخيص دهد كه آن صفت خوب ، از آغاز در طبيعت شما وجود داشته است ، يا خود با تمرين و عادت ، آنرا در وجودتان ايجاد كرده ايد جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:58 :: نويسنده : انسان
بزرگترين عيب آن است كه : عيبى را كه خود نيز داراى ، در ديگران ، عيب بشمارى . شرح : كسانى هستند كه عيب و ايرادى را كه در اعمال و رفتار خودشان وجود دارد، نمى بينند و به حساب نمى آورند، اما همينكه آن عيب را، در شخص ديگرى ببينند، زبان به عيبجويى و انتقاد باز مى كنند، و همه جا و پيش همه كس ، از عيب آن شخص سخن مى گويند . براى مثال : گاهى كسى را مى بينم ، كه براى حقوق انسانى ديگران ، ارزش قائل نيست ، حق مردم را پايمال ميكند، دستمزد كارى را كه ديگران برايش انجام داده اند نمى دهد، يا كم و با تاءخير ميدهند، قول و قرارهاى خود را به هم ميزند، و وعده هايى را كه به مردم داده است انجام نمى دهد. اما همين شخص ، به محض آنكه ديگرى ، كمترين حق او را پايمال كند، يا دستمزدش را يك ريال كمتر يا يك روز ديرتر بدهد، يا با او مختصرى بد قولى كند، يا وعده يى را كه به وى داده است انجام ندهد، فريادش به آسمان ميرود، و همه جا، از آن شخص ، عيبجوئى و انتقاد ميكند. شاعرى ، در همين معنى گفته است : ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند - داد و فرياد بر آرى كه : مسلمانى نيست ! جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:56 :: نويسنده : انسان
اى بندگان خدا ، دنيا بر شما همانسان ميگذرد كه بر پيشينيانتان گذشت و آنچه از دنيا گذشت ديگر باز نمىگردد و بهرههايش پايدار و هميشگى نيست آغاز و فرجام كارش همانند است ، كارهايش بشتاب مىگذرند و برهم پيشى ميگيرند و نشانههايش آشكارند ، گويا هم اكنون بسوى رستاخيزتان ميكشانند چون شترانى كه ساربانهايشان به پيش ميرانند ، پس هر كس از خويش بيخبر ماند و بدنيا روى آورد در تاريكيها فروماند و بخطرهاى ناگوار فرو افتاد و اهريمنانش بسركشى وا داشتند و بدكاريهايش را بچشمش زيبا نمودند ، پس بهشت ، جايگاه پيشتازان ايمان است و دوزخ فرجام زياده روان است .
ادامه مطلب ... جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:53 :: نويسنده : انسان
آنگاه بكار دبيرانت وارسى كن و بهترينشان را براى انجام كار هايت برگزين و براى دفتر آمار حكومت و نامهنگاريهاى محرمانهاى كه رازهاى دولت در آنها نهفته است كسى را انتخاب كن كه داراى برازندگيها و شايستگىهاى اخلاقى باشد و مقام دبيرى حكومت ، او را مغرور نگرداند و بر تو گستاخ نشود و در روبروى مردم بنافرمانيت نپردازد و چنان در كار خويش چيره و استاد باشد كه در وصول نامههاى كارگزارانت كه بتو مىرسد و صدور پاسخهايى كه به آنها ميدهى هرگز غفلت نورزد و در آنچه براى تو مىستاند و از سوى تو مىبخشد مراقبت كامل بكار برد ، هرگز در بستن پيمانهائى كه بسود تو است ناتوان نماند و با توانائى ، ترا از پيمانهائى كه بزيان تو است برهاند ، اندازه خويش بشناسد و مقامى را كه به او سپردهاى قدر نهد ، زيرا آنكس كه خويش و مسئوليتش را نشناسد ، اندازه و مقام ديگران را نيز نخواهد شناخت .
ادامه مطلب ... پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:سوگند به قرآن, :: 23:35 :: نويسنده : adel
سوگند به قرآن در همه دورهها، انسانها به چیزهایی قسم یاد میکردند، سوگند به مقدّسات مورد پرستش و نیز عزیزان، مورد قسم مردم در دوران مختلف بوده است.در دوران نزول قرآن، مردم به شراب، آلات موسیقی و زیباییهای معشوقه خود، قسم میخوردند. امّا قرآن کریم، مسیر سوگندها را تغییر داده و چیزهای دیگری را جایگزین کرد. قرآن در چهل موردی که سوگند یاد کرده است،علاوه بر خداوند به موضوعاتی مانند:قرآن، نفس، خورشید، آسمان، قلم و… سوگند یاد کرده است که هر یک دارای عظمتی وصف ناشدنی هستند و خود این سوگندها فکر بشر را به مطالعه و بررسی عظمت آنها متوجه میسازد:«و إنَّهُ لَقَسَم لو تَعلمُون عَظیم؛و این سوگندی بسیار بزرگ است، اگر بدانید».(سوره واقعه، ایه 76) ادامه مطلب ... پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:حکم زناکار در قرآن, :: 23:33 :: نويسنده : adel
ادامه مطلب ... پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:31 :: نويسنده : adel
غیبت؛عادتی مذموم در نگاه قرآن کریمدر بیشتر جمع ها صحبت معمولا از نفر سومی است که در آن جمع حضور ندارد.عادتی ناپسند که در روزمرگی های ما برای خودش جایی دارد ....
دیر به دیر این آیه از قرآن کریم به یادمان می افتد..چرا؟؟؟آیا کسی از میان شما دوست دارد که گوشت مردار برادرش را بخورد؟/ سوره حجرات، آیه12 ادامه مطلب ... پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:غیبت و ریختن آبروی مؤمن از دیدگاه قرآن کریم, :: 23:30 :: نويسنده : adel
غیبت و ریختن آبروی مؤمن از دیدگاه قرآن کریم
غیبت آن است كه در غیاب كسی سخنی گویند، منتهی سخنی كه عیبی از عیوب او را فاش سازد. خواه این عیب جسمانی باشد، یا اخلاقی، در اعمال او باشد یا در سخنش. بنابراین، اگر كسی صفات ظاهر و آشكار دیگری را بیان كند، غیبت نخواهد بود، مگر اینكه قصد مذمّت و عیبجویی داشته باشد. اگر صفتی در شخصی وجود نداشته باشد و گفته شود داخل در عنوان "تهمت" خواهد بود كه گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگینتر است. امام صادق ـ علیهالسّلام ـ می فرماید: "الغیبة أن تقول فی أخیك ما ستره الله علیه و امّا الامر الظاهر فیه، مثل الحدة و العجلة، فلا، و البهتان أن تقول ما لیس فیه؛ غیبت آن است كه دربارة برادر مسلمانت چیزی را بگویی كه خداوند پنهان داشته، و امّا چیزی كه ظاهر است مانند تندخوئی و عجله داخل در غیبت نیست بهتان این است كه چیزی را بگویی كه در او وجود ندارد.ادامه مطلب ... تعریف علم و ارزش علم و عالم از دیدگاه قرآن به نظر می رسد، علم نوعی استدلال منطقی برای توصیف، تفسیر، توضیح، تبیین و شناخت پدیده ها و واقعیت های موجود در عالم خلقت است که همراه با مشاهده و تحلیل می باشد. به وسیله علم می توان موجودات جهان را استدلالی دسته بندی، و قوانین و روابط حاكم در بین آن ها را شناسایی كرد. كه نتیجه آن ساده شدن انجام كارها و شناخت پدیده هاست. به وسیله علم می توان در مورد جهان مادی قضاوت كرد كه چگونه هست و چه صفاتی دارد. و چگونه نیست چه صفاتی ندارد. هر دانشمندی بنابر اطلاعات زمان خود و تحقیقاتش نظریه های داده كه تا زمان بطلانش، كاربرد داشته است. اما نظریه هایی که منطبق بر آیات الهی است، بطلان ناپذیر است. ادامه مطلب ... پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 14:40 :: نويسنده : انسان
شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است ؟ فرمود :
|