mazhabi
دنیای مطالب
 
 
جمعه 9 تير 1391برچسب:تفسیر سوره‌ى فرقان, :: 16:41 ::  نويسنده : adel

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم


تَبَارَكَ الَّذِى نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَ
لَى عَبْدِهِى لِیَكُونَ لِلْعَــلَمِینَ نَذِیرًا(1)الَّذِى لَهُو مُلْكُ السَّمَـوَ‌تِ وَ‌الاَْرْضِ وَ‌لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَ‌لَمْ یَكُن لَّهُو شَرِیكٌ فِى الْمُلْكِ وَ‌خَلَقَ كُلَّ شَىْء فَقَدَّرَهُو تَقْدِیرًا(2) وَ‌اتَّخَذُواْ مِن دُونِهِى ءَالِهَةً لاَّ‌یَخْلُقُونَ شَیْـًا وَ‌هُمْ یُخْلَقُونَ وَ‌لاَ‌یَمْلِكُونَ لاَِنفُسِهِمْ ضَرًّا وَ‌لاَ نَفْعًا وَ‌لاَ‌یَمْلِكُونَ مَوْتًا وَ‌لاَ حَیَوةً وَلاَ نُشُورًا(3) وَ‌قَالَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَآ إِلاَّ إِفْكٌ افْتَرَلـهُ وَ‌أَعَانَهُو عَلَیْهِ قَوْمٌ ءَاخَرُونَ فَقَدْ جَآءُو ظُـلْمًا وَ‌زُورًا(4)وَ‌قَالُواْ أَسَـطِیرُ الاَْوَّلِینَ اكْتَتَبَهَا فَهِىَ تُمْلَى عَلَیْهِ بُكْرَةً وَ‌أَصِیلاً(5) قُلْ أَنزَلَهُ الَّذِى یَعْلَمُ السِّرَّ فِى السَّمَـوَ‌تِ وَ‌الاَْرْضِ إِنَّهُو كَانَ غَفُورًا رَّحِیًما(6) وَ‌قَالُواْ مَالِ هَـذَا الرَّسُولِ یَأْكُلُ الطَّعَامَ وَ‌یَمْشِى فِى الاَْسْوَاقِ لَوْلاَ أُنزِلَ إِلَیْهِ مَلَكٌ فَیَكُونَ مَعَهُو نَذِیرًا(7) أَوْ یُلْقَى إِلَیْهِ كَنزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُو جَنَّةٌ یَأْكُلُ مِنْهَا وَ‌قَالَ الظَّــلِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلاَّ رَجُلاً مَّسْحُورًا(8) انظُرْ كَیْفَ ضَرَبُواْ لَكَ الاَْمْثَـلَ فَضَلُّواْ فَلاَ‌یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلاً(9) تَبَارَكَ الَّذِى إِن شَآءَ جَعَلَ لَكَ خَیْرًا مِّن ذَ‌لِكَ جَنَّـت تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاَْنْهَـرُ وَ‌یَجْعَل لَّكَ قُصُورَما(10)



ادامه مطلب ...


سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:اندیشه و تفکر در قرآن, :: 13:16 ::  نويسنده : adel
اندیشه و تفکر در قرآن
در وجود انسان هیچ موهبتى به اندازه موهبت عقل و نیروى فکر، ارزش حیاتى و انسانى ندارد. نقشى که تعقل در زندگى انسان و در سعادت و تکامل و موفقیت وى در برابر مشکلات بنیادین دارد، قابل مقایسه با هیچ نیروى دیگرى نیست. اصولا قواى خدادادى و موهبت هاى انسان نیز، هنگامى براى او سودمند است که تحت رهبرى و کنترل کامل باشد و مواهب اکتسابى نیز تنها از طریق اعمال نیروى عقل و فکر براى انسان قابل تحصیل مى باشد.
برخوردارى انسان از موهبت ایمان و معرفت و دانش گرفته تا موهبت هاى زودگذر مادى دیگر، همه و همه، در سایه تعقل و تفکر بوده، هر نوع تکامل و ترقّى معنوى و مادّى انسان، مرهون بکارگیرى این نیرو و موهبت بزرگ و مقدس است.
چه موهبتى باارزش تر و مقدس تر از این نیرو، که وقتى انسان متحیّر، براى دفع تحیّر خویش بدان تمسک مى جوید، او را به راه صلاح و مستقیم رهنمون شده، باعث مى شود که او هدایت را از ضلالت و سعادت را از فساد و تباهى و ناکامى تشخیص دهد؟


ادامه مطلب ...


سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:اهمیت تفكر و تعقل در قرآن كریم, :: 13:14 ::  نويسنده : adel

جایگاه تفکر در قرآن

قبل از اینکه ما نقش تفکر را در بدست آوردن معانی و مفاهیم قرآنی را بررسی کنیم بهتر است ابتدا ببینیم قرآن، نسبت به عقل بشری چه نگاهی دارد، آیا اندیشه بشری را در مقابل خداوند متعال، مردود می‌داند یا بر عکس آن را وسیله‌ای برای رسیدن به خداوند؟
در آیات مختلف قرآنی ما می‌بینیم پیوسته صاحبان فکر و اندیشه را مورد خطاب قرار داده و از جمله در سوره صاد آیه 29 بیان می‌دارد که « صاحبان خرد پند گیرند.» و همچنین در سوره مومن آیات 53و54 بیان می‌دارد که فقط صاحبان عقل هدایت می‌یابند با این بیان که « وسیله هدایت و پند آموز صاحبان خرد گردد » و همچنین در سوره روم آیه 28 چنین آمده « برای آن گروهی که تعقل می‌کنند» و در سوره ق آیه 37چنین آمده « پندی است برای کسی او را دلی (عقلی و خردی) باشد.»



ادامه مطلب ...


اهمیت تفكر و تعقل در قرآن كریم
یكی از اصولی كه دین اسلام به پیروان خویش بسیار تأكید كرده است، اندیشه و تفكر در آفرینش و نیز در زندگی روزمره آنان است.در قرآن كریم آیات متعددی وجود دارد كه انسان ها را به اندیشه و تعقل فراخوانده است. همچنین در احادیث ائمه اطهار(ع) نیز دعوت به تفكر و تعقل فراوان است.

ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:تحریف در قرآن مجید, :: 22:22 ::  نويسنده : adel
تحریف در قرآن مجید
-=یکی از مسائل مهمی که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است مسئله تحریف قرآن می‌باشد که پیوسته در حوزه قرآنی، ذهن هر مسلمانی بویژه دانشمندان این علم را به خود مشغول داشته، البته هر چند که همه آنها اعم از مسلمانان عادی و یا دانشمندانشان با نظر به دلایل عقلی و گواهی تاریخ، یقین و اعتقاد بر عدم تحریف قرآن را دارند و معتقدند که این قرآنی که امروز در دست دارند عین همان قرآنی است که دیروز بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شده و چیزی از آن کم و زیاد نگردیده، اما در این میان عده‌ای از افراد کوته بین و ظاهر نگر و عده‌ای نیز بر اساس دشمنیشان به اسلام و قرآن، می‌گویند همانطور که کتابهای پیشین تحریف شده است این کتاب نیز تحریف شده و در این میان به ظواهر برخی از احادیث و روایتها نیز اشاره می‌کنند.=-
در این نوشتار به بررسی مساله تحریف و دلایل طرفداران تحریف پرداخته، و با نقدهای اصولی، اشتباه بودن نظریاتشان را یادآور گردیده و به اثبات عقلی و روایتی عدم تحریف قرآن می‌پردازیم لازم است قبل از هر چیز خود کلمه تحریف اشاره کنیم که به شرح زیر است.



ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:زبان در قرآن, :: 22:22 ::  نويسنده : adel

اش به جایی برسیم که زبانمان باعث بدست آوردن دل دیگران شود نه اینکه با زخم زبان، باعث رنجش دیگران شویم.

 زبان وسیله بیان تفکر

زبان یکى از مهم ترین ابزارهاى ارتباطى میان ما و جهان پیرامون مان است که براى برداشتى اصولى و درست ازمناسباتمان به آن نیازمندیم. چنین ارتباطى ، خود، مى تواند یکى از مهم ترین کارکردهاى زبان قلمداد شود. ما به وسیله زبانمان است که مى توانیم فرهنگمان را به جهان عرضه کرده وحتى ازآن دفاع نماییم.



ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:دو بال برای فهم باطن قرآن , :: 22:22 ::  نويسنده : adel
دو بال برای فهم باطن قرآن

برای تفسیر قرآن در مرحله‌ی ظاهر دو بال نیرومند لازم است: یكی«برهان عقلی»، یعنی علم حصولی كه شرط مهمّ مخاطب وحی قرار گفتن و تدبّر تام در آن است و دیگری سنت معصومین(ع) كه ناظر به مطالب تفسیری ظاهر قرآن است.



ادامه مطلب ...


قرآن و عرفان و برهان از هم جدائى ندارند

مفاد این سخن نه این است که نظر عقلى باطل و کسب علوم عقلى ناصواب و برهان ناتمام است ؛ چه اینکه خود قرآن کریم ، که مهمترین منطق وحى است ، فهم حقایقش را گاهى اضافه به دانشمندان فرمود، و گاهى به خردمندان ، و گاهى به اندیشمندان ، و گاهى به صاحبدلان و نظایر آنان و فرمود: ویرى الذین اوتوا العلم الذى انزل الیک من ربک هو الحق . و فرمود: انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون .  و فرمود: کذلک نفصل الایات لقوم یتفکرون . و فرمود: افلا یتدبرون القرآن ام على قلوب اققالها و آیات بسیار دیگر از قبیل هر یک اینها.
غرض اینکه هر کس حظ او در علوم اوفر و بهره وى از آنها بیشتر است ، نصیب او از قرآن بیشتر است ؛ که کتاب عقل و علم و فکر است ؛ و حاشا که قرآن و عرفان و برهان از هم جدایى داشته باشند.



ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:قرآن كریم در مورد تثلیث, :: 22:20 ::  نويسنده : adel

قرآن كریم در مورد تثلیث

عقیده ما مسلمانها و نص قرآن کریم این است که عیسی مردم را به یگانه پرستی و خداپرستی دعوت کرده و خودش را فقط بنده خدا معرفی کرده است. در این بحثی نیست، صحبت در این است که این کلمه " ابن الله " که اینها می گویند، چه می گویند؟ وقتی که ما به معتقدین به " ابن الله " مراجعه می کنیم می بینیم این مطلبی را که شما می گویید نمی گویند. شما هنوز هم در تعبیرات مسیحیها می بینید می گویند " خدای ما مسیح ". پدر و پسر و روح القدس را در عین اینکه سه چیز می دانند یکی هم می دانند: خدای ما به آسمان رفت و خدای ما از آسمان خواهد آمد، خدای ما مسیح. قرآن که در آن زمان با این صراحت این را نفی کرد، خود مسیحیهای آنوقت نگفتند ما که واقعا به چنین مطلبی معتقد نیستیم، خودشان از خودشان دفاع نکردند چون واقعا به چنین چیزی معتقد بودند. نگفتند ما این تعبیر را که می گوییم مجاز را می گوییم، ما که نمی گوییم واقعا این پسر خداست.



ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:نکوهش دروغ در قرآن کریم , :: 13:58 ::  نويسنده : adel
نکوهش دروغ در قرآن کریم
دروغگو ایمان ندارد
قرآن مجید دروغگویان را مؤمن نمى داند و آنان را در ردیف كفار و منكران آیات الهى قرار مى دهد و مى فرماید: انما یفترى الكذب الذین لا یؤمنون بایات الله و اولئك هم الكاذبون: تنها كسانى مطالب دروغ را به خدا مى بندند كه ایمان به آیات خدا ندارند و دروغگویان واقعى آنها هستند(نحل ـ 105).



ادامه مطلب ...


گروه هایى که مورد لعن قرآن کریم واقع شده اند
 قرآن کریم کتاب هدایت، سازندگى و هم زیستى است و در تمام مسایل مورد نیاز بشر اصول و قواعدى را بیان فرموده است، یکى از دستورات قرآن، تبیین رفتار و کردار بشر و ارتباط انسان ها با یکدیگر است. دستورات اخلاقى اسلام و قرآن در جهت هدایت بشر از یک نگاه عقلى و منطقى برخوردار است، چنان که عقل خوبى و زشتى هر چه را درک نماید شرع نیز براى تأکید بر آن و ارشاد مردم دستور خاصى را بیان مى فرماید. به عبارت دیگر هم چنان که زشتى ظلم، دروغ و تهمت داراى استدلال عقلى است.

ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:دروغ و دروغگویی از نگاه قرآن, :: 13:53 ::  نويسنده : adel

معنی دروغ

دروغ در حوزه رذایل اخلاقی و نابهنجاری اجتماعی به معنای سخن ناراست، خلاف حقیقت و یا واقعیت و گفتاری ناحق است.
راغب اصفهانی در كتاب مفردات الفاظ القرآن بر این باور است كه اصل كذب و دروغ در گفتار است. تفاوتی در دروغ از این لحاظ نیست كه در گذشته اتفاق افتاده باشد یا در آینده؛ چنان كه تفاوتی از این جهت وجود ندارد كه دروغ نسبت به وعده‌ای باشد كه انجام نمی‌شود و یا امر دیگری باشد. (مفردات ص 478 ذیل واژه صدق)
البته برای دروغ اقسام و انواعی گفته‌اند و برای هر یك از آنها نام‌های خاصی گذاشته شده است. از جمله به افك و افترا و زور و خرص اشاره كرد.



ادامه مطلب ...


شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:شرایط قسم خوردن, :: 13:50 ::  نويسنده : adel

شرایط قسم خوردن:

اوّل: كسى كه قسم مى خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر مى‏خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بالغ شدن سفیه نباشد و حاكم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نكرده باشد) و از روى قصد و اختیار قسم بخورد، پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست و كسى كه مجبورش كرده‏اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانى بودن بى قصد قسم بخورد...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:سوگند به قرآن, :: 23:35 ::  نويسنده : adel

سوگند به قرآن

در همه دوره‌ها، انسان‌ها به چیزهایی قسم یاد می‌کردند، سوگند به مقدّسات مورد پرستش و نیز عزیزان، مورد قسم مردم در دوران مختلف بوده است.در دوران نزول قرآن، مردم به شراب، آلات موسیقی و زیبایی‌های معشوقه خود، قسم می‌خوردند. امّا قرآن کریم، مسیر سوگندها را تغییر داده و چیزهای دیگری را جایگزین کرد. قرآن در چهل موردی که سوگند یاد کرده است،علاوه بر خداوند به موضوعاتی مانند:قرآن، نفس، خورشید، آسمان، قلم و… سوگند یاد کرده است که هر یک دارای عظمتی وصف ناشدنی هستند و خود این سوگندها فکر بشر را به مطالعه و بررسی عظمت آنها متوجه می‌سازد:«و إنَّهُ لَقَسَم لو تَعلمُون عَظیم؛و این سوگندی بسیار بزرگ است، اگر بدانید».(سوره واقعه، ایه 76)



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:حکم زناکار در قرآن, :: 23:33 ::  نويسنده : adel


                                          
حکم زناکار در قرآن

اکنون ببینیم که قرآن کریم درباره‌ی عمل منافی عفت چه نظری دارد، و حکم زنا در قرآن چیست؟ درآخرین سالی که پیامبر در مکه بود، یعنی چندماهی پیش از هجرت به مدینه، آیه‌ی تحریم زنا نازل گردید؛ و هشدار داده شد که زنا «زشتکاری» و «بدروشی» است:

ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:31 ::  نويسنده : adel

غیبت؛عادتی مذموم در نگاه قرآن کریم

در بیشتر جمع ها صحبت معمولا از نفر سومی است که در آن جمع حضور ندارد.عادتی ناپسند که در روزمرگی های ما برای خودش جایی دارد ....
دیر به دیر این آیه از قرآن کریم به یادمان می افتد..چرا؟؟؟
آیا کسی از میان شما دوست دارد که گوشت مردار برادرش را بخورد؟/ سوره حجرات، آیه12


ادامه مطلب ...


غیبت و ریختن آبروی مؤمن از دیدگاه قرآن کریم
غیبت آن است كه در غیاب كسی سخنی گویند، منتهی سخنی كه عیبی از عیوب او را فاش سازد. خواه این عیب جسمانی باشد، یا اخلاقی، در اعمال او باشد یا در سخنش. بنابراین، اگر كسی صفات ظاهر و آشكار دیگری را بیان كند، غیبت نخواهد بود، مگر این‌كه قصد مذمّت و عیبجویی داشته باشد. اگر صفتی در شخصی وجود نداشته باشد و گفته شود داخل در عنوان "تهمت" خواهد بود كه گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین‌تر است. امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ می فرماید: "الغیبة أن تقول فی أخیك ما ستره الله علیه و امّا الامر الظاهر فیه، مثل الحدة و العجلة، فلا، و البهتان أن تقول ما لیس فیه؛ غیبت آن است كه دربارة برادر مسلمانت چیزی را بگویی كه خداوند پنهان داشته، و امّا چیزی كه ظاهر است مانند تندخوئی و عجله داخل در غیبت نیست بهتان این است كه چیزی را بگویی كه در او وجود ندارد.


ادامه مطلب ...


تعریف علم و ارزش علم و عالم از دیدگاه قرآن

به نظر می رسد، علم نوعی استدلال منطقی برای توصیف، تفسیر، توضیح، تبیین و شناخت پدیده ها و واقعیت های موجود در عالم خلقت است که همراه با مشاهده و تحلیل می باشد. به وسیله علم می توان موجودات جهان را استدلالی دسته بندی، و قوانین و روابط حاكم در بین آن ها را شناسایی كرد. كه نتیجه آن ساده شدن انجام كارها و شناخت پدیده هاست. به وسیله علم می توان در مورد جهان مادی قضاوت كرد كه چگونه هست و چه صفاتی دارد. و چگونه نیست چه صفاتی ندارد. هر دانشمندی بنابر اطلاعات زمان خود و تحقیقاتش نظریه های داده كه تا زمان بطلانش، كاربرد داشته است. اما نظریه هایی که منطبق بر آیات الهی است، بطلان ناپذیر است.



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان mazhabi و آدرس loveallah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 97
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 132
بازدید ماه : 130
بازدید کل : 39627
تعداد مطالب : 253
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1